Page 2 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 2
GEMEENTEBERICHTEN
Onze wijkantennes groeien
Je kan voortaan voor meer zaken en
producten een afspraak maken in onze
Inhoud wijkantennes. Dankzij het mobiel loket
kan je er nu ook identiteitskaarten,
Kids-ID’s en reispaspoorten aanvragen,
ophalen en activeren. Bovendien
kunnen we met het mobiel loket ook
Gemeenteberichten 2 inwoners bereiken die niet in staat
zijn om naar het gemeentehuis of
de wijkantenne te komen, omdat ze
Duurzaamheid 14 minder mobiel zijn of in het ziekenhuis
of rusthuis verblijven. We brengen onze
dienstverlening dus nog dichter bij jou.
Dankzij het mobiel loket bereiken we
UiT in Ranst 15 ook minder mobiele inwoners.
Klantgerichtere dienstverlening
Politie 19 Het mobiel loket is er gekomen dankzij het subsidieprogramma ‘Gemeente
zonder gemeentehuis’. Daarmee ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die
samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening
efficiënter en klantgerichter te maken. Het is een project van Vlaamse Veerkracht
Zorg & welzijn 20 dat de Europese Unie financierde via NextGenerationEU. In dat kader hebben
Ranst en 10 andere gemeenten samen het innovatief project ‘Draagbaar Loket’
uitgewerkt. Dat biedt een oplossing voor burgers die zich niet of moeilijk kunnen
Vrije tijd 27 verplaatsen naar het gemeentehuis en liever gebruikmaken van de wijkantennes.
Draagbare kit
Dit initiatief sluit naadloos aan bij de noden van minder mobiele burgers.
Bijkomend kunnen we diensten aanbieden zonder fysiek gebonden te zijn aan
het gemeentehuis. Een medewerker kan met de draagbare kit een vingerafdruk
en een pasfoto nemen. Bovendien kan je er ook je handtekening op plaatsen. Zo
kan de dienst burgerzaken meteen je aanvraag verwerken.
Nog even dit
We geven graag nog enkele aandachtspunten rond het maken van een afspraak.
Colofon • Kijk goed na dat je de juiste afspraak maakt: aanvragen is niet hetzelfde als
afhalen.
V.U.: Johan De Ryck • Maak de afspraak op naam van de persoon van wie je de documenten ophaalt.
De medewerkers van de dienst burgerzaken moeten de documenten namelijk
meebrengen naar de wijkantenne. Als je een afspraak maakt op een foutieve
VOLGENDE UITGAVE
5 NOVEMBER 2024 naam, kunnen de medewerkers niet het correcte document meebrengen.
• Controleer goed voor welke locatie je een afspraak hebt gemaakt voor je op
‘Bevestigen’ klikt. Zo vermijd je dat je nog snel ergens anders naartoe moet
rijden, omdat je op een foutieve locatie staat.
2 Gemeenteberichten