Page 3 - Gemeentemagazine - In touch met al uw burgers
P. 3

1  Evenwichtig financieel beleid



         EXPLOITATIE-UITGAVEN                                EXPLOITATIE-ONTVANGSTEN
                                                                                    3%  Algemene
                                                                       16%              financiering
                          10%  Zorg en                                  Zorg en
                               opvang
                                                                        opvang
             onderwijs 8%                                                                          29%
              Leren en
           vrije tijd 1%                                          11%                              bestuur
          Cultuur en                                                                               Algemeen
                                                                  Leren en
              3%                                                  onderwijs
             Natuur en      4%                72%
            milieubeheer    Wonen en          Algemen
                            ruimtelijke
              2%            ordering          financiering          9%
            Algemeen                                              Cultuur en                     4%  Zich verplaatsen
                                                                   vrije tijd
             bestuur                                                                                 en mobilitieit
                                                                     Wonen en
                                                                 ruimtelijke ordeing 7%      8%  Natuur en
                                                                                                 milieubeheer
                                                                                13%
                                                                                Veiligheidszorg
        De exploitatie-uitgaven voor de periode 2020 -2025 bedragen   gefinancierd met beschikbare middelen, deels door de opname
        voor gemeente en OCMW samen gemiddeld 23,3 miljoen euro   van nieuwe leningen. De schuld per inwoner blijft beneden het
        per jaar tegenover 26 miljoen euro aan exploitatie-ontvangsten.   Vlaamse gemiddelde.
        Dankzij dit jaarlijks positief exploitatiesaldo van 2,7 miljoen
        euro is er een ruime marge om investeringen uit te voeren.   In de figuren hierboven vind je de samenstelling van de
        In totaal beschikken de gemeente en het OCMW over een   exploitatie-uitgaven en -ontvangsten over de verschillende
        investeringsbudget van om en bij de 31 miljoen voor de   beleidssectoren.
        komende bestuursperiode. Deze investeringen worden deels



         2  Slimme dienstverlening op maat



        Uit de bevolkingsenquête onthouden we dat de burger   van alle diensten in de Van den Nestlaan gecombineerd met een
        globaal genomen tevreden is over de dienstverlening en dat   mobiel dienstencentrum en een uitgebreider e-loket waardoor
        heel wat van onze inwoners zowel online dienstverlening als   burgers 24/7 over attesten kunnen beschikken.
        persoonlijk contact belangrijk vinden. Op deze weg willen
        we blijven verdergaan.                                Als werkgever zijn we ambitieus. We houden de blik op de
                                                              toekomst: we zetten in op digitalisering en omscholing van
        Omdat een goede dienstverlening onze kerntaak is,     het gemeente- en OCMW-personeel. We werven gericht aan in
        investeren we in een klant- en mensgerichte organisatie. Onze   functie van de nieuwe beleidsprioriteiten.
        personeelsleden zijn de ambassadeurs van onze gemeente.
        Ons publiek is ruim en divers: al wie hier woont, werkt of
        onderneemt en gebruik maakt van onze infrastructuur. Online
        en offline gaan we in dialoog met onze inwoners, verenigingen
        en organisaties. We slopen drempels en bouwen bruggen.


        Onze klanten komen voor veel administratieve zaken
        aankloppen bij onze diensten en verwachten een kwaliteitsvolle
        dienstverlening dicht bij de burger. Daarom investeren we in een
        efficiënte organisatie, digitale dienstverlening en in moderne
        infrastructuur. Een belangrijke stap hierin is het samenbrengen

                                                                                                           Ranst
                                                                                                             3



   390776_Ranst_info_jan_feb_CC2019.indd   3                                                                13/12/19   13:39
   1   2   3   4   5   6   7   8