Page 6 - Infoblad_Ranst_Jan2025
P. 6
Vraag een attest of akte
Deactiveren met legalisatie aan
e-box
vanuit je luie zetel
Meer en meer overheidsdiensten
maken gebruik van de elektronische
mailbox om je op de hoogte te
brengen van bepaalde zaken. Het
gebruik is sinds de covidpandemie
sterk toegenomen hoewel niet
iedereen hier vragende partij voor is.
Sommige mensen hebben nu eenmaal
graag hun administratie op papier.
Ontvang je ook liever je
overheidsdocumenten opnieuw op papier
in plaats van in je e-box zoals doccle
en Mijn burgerprofiel? Zet dan heel
eenvoudig het gebruik van je e-box stop.
Dat kan je op 2 manieren doen:
1. Digitaal via je profiel op
https://myebox.be. Je ontvangt dan Heb je een attest of akte nodig voor gebruik in het buitenland?
geen berichten meer van de aangesloten Dan moet het soms gelegaliseerd worden. Afhankelijk van
verzenders. Het is aan te raden om vooraf het land waarvoor het document bestemd is, kan je op
belangrijke berichten te downloaden. https://diplomatie.belgium.be nakijken of dat nodig is.
Goed om te weten: je kan later op elk
moment je My eBox opnieuw activeren, Welke documenten kan je aanvragen en laten legaliseren?
zodat je je berichten weer digitaal • De documenten/elektronische attesten uit het bevolkingsregister
ontvangt. beschikbaar in ‘Mijn DOSSIER’.
• Akten van de burgerlijke stand aangemaakt na 31 maart 2019
• Akten die al in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand
(DABS) staan. Staat jouw akte nog niet in de DABS? Vraag dan eerst
de migratie ervan aan bij je gemeente of het beroepsconsulaat
van inschrijving in het bevolkingsregister of bij de instantie die de
originele papieren akte opstelde.
Hoe gebeurt de legalisatie?
2. Met een schriftelijke aanvraag. Het Je kan dit door de gemeente voor jou laten regelen, maar sinds
in te vullen document vind je op november 2024 kan je dit ook gewoon van thuis uit. Surf naar
www.ranst.be/ebox. https://elegalisation.diplomatie.be, meld je aan en vul het formulier
verder aan met o.a. het gevraagde document en het land van
bestemming. Daarna krijg je via mail een betalingsuitnodiging.
Eenmaal betaald, wordt je aanvraag verwerkt. Alles verloopt digitaal,
zonder rekening te moeten houden met openingsuren. Handig,
toch?
6 Gemeenteberichten