Page 6 - Infoblad_Ranst_Jan2025
P. 6

Vraag	een	attest	of	akte
                  Deactiveren		                                   met	legalisatie	aan

                        e-box
                                                                  vanuit	je	luie	zetel








            Meer en meer overheidsdiensten
            maken gebruik van de elektronische
            mailbox om je op de hoogte te
            brengen van bepaalde zaken. Het
            gebruik is sinds de covidpandemie
            sterk toegenomen hoewel niet
            iedereen hier vragende partij voor is.
            Sommige mensen hebben nu eenmaal
            graag hun administratie op papier.

            Ontvang je ook liever je
            overheidsdocumenten opnieuw op papier
            in plaats van in je e-box zoals doccle
            en Mijn burgerprofiel? Zet dan heel
            eenvoudig het gebruik van je e-box stop.


            Dat	kan	je	op	2	manieren	doen:
            1. Digitaal via je profiel op
             https://myebox.be. Je ontvangt dan         Heb je een attest of akte nodig voor gebruik in het buitenland?
             geen berichten meer van de aangesloten     Dan moet het soms gelegaliseerd worden. Afhankelijk van
             verzenders. Het is aan te raden om vooraf   het land waarvoor het document bestemd is, kan je op
             belangrijke berichten te downloaden.       https://diplomatie.belgium.be nakijken of dat nodig is.
             Goed om te weten: je kan later op elk
             moment je My eBox opnieuw activeren,       Welke	documenten	kan	je	aanvragen	en	laten	legaliseren?
             zodat je je berichten weer digitaal        •  De documenten/elektronische attesten uit het bevolkingsregister
             ontvangt.                                    beschikbaar in ‘Mijn DOSSIER’.
                                                        •  Akten van de burgerlijke stand aangemaakt na 31 maart 2019
                                                        •  Akten die al in de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand
                                                          (DABS) staan. Staat jouw akte nog niet in de DABS? Vraag dan eerst
                                                          de migratie ervan aan bij je gemeente of het beroepsconsulaat
                                                          van inschrijving in het bevolkingsregister of bij de instantie die de
                                                          originele papieren akte opstelde.

                                                        Hoe	gebeurt	de	legalisatie?
            2. Met een schriftelijke aanvraag.  Het     Je kan dit door de gemeente voor jou laten regelen, maar sinds
             in te vullen document vind je op           november 2024 kan je dit ook gewoon van thuis uit. Surf naar
             www.ranst.be/ebox.                         https://elegalisation.diplomatie.be, meld je aan en vul het formulier
                                                        verder aan met o.a. het gevraagde document en het land van
                                                        bestemming. Daarna krijg je via mail een betalingsuitnodiging.
                                                        Eenmaal betaald, wordt je aanvraag verwerkt. Alles verloopt digitaal,
                                                        zonder rekening te moeten houden met openingsuren. Handig,
                                                        toch?








     6   Gemeenteberichten
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11